KONSEP WASATIYYAH DALAM ISLAM
Hai sobat muda yang dirahmati Allah
swt,begitu indahnya ajaran Islam,dan gampangnya penganutnya memahami dan
menjalankan ajarannya.Hal ini dikarenakan ajarannya yang mempunyai konsep
sederhana dan rasional sehingga mampu memikat manusia secara fitrah supaya
bersama dengan Islam.
Di antara ajarannya yang sangat
sederhana adalah wasatiyyah. Kita kerap kali mendengar istilah wasatiyyah yang
diterjemahkan secara bahasa sebagai sederhana dan moderat tidak melampau.Sayangnya
kita sering mengartikannya dengan makna harfiyahnya saja dan menutup mata dari
makna-makna lain yang terkandung di dalamnya.Padalah kalimat ini telah
tercantum di dalam Al Qur’an yang berarti mempunyai makna yang sangat berarti
yang perlu kita ungkap.
وَكَذَلِكَ
جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ
الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا (البقرة
143)
“Dan
demikianlah Kami jadikan kamu (umat Islam), sebagai umat pertengahan. Agar kamu
menjadi saksi ke atas manusia yang lain dan agar Rasul menjadi saksi atas
perbuatan kamu.” (Surah al-Baqarah : ayat 143)
Makna
Wasatiyyah
Memang pada dasarnya wasatiyyah dari
sudut bahasa diartikan sebagai sesuatu yang sederhana, tidak melampau dan
moderat. Al-Imam Dr Yusuf al-Qaradhawi telah menerangkan beberapa makna yang
terkandung di dalam konsep wasatiyyah.
1.Umat Yang Adil
Dari Abu Said al-Khudri yang
diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Ahmad,:
“Sesungguhnya Nabi SAW telah mentafsirkan wasatiyyah dengan
keadilan.” (Riwayat al-Bukhari)
Fitrah manusia sebenarnya tertarik dengan
ajakan keadilan kerana hal ini adalah tuntutan universal. Sama ada non muslim
atau atheis, semuanya mengaku ingin menegakkan keadilan. Cuma anjuran untuk
berlaku adil hanya diajar oleh Islam melalui petikan ayat al-Quran yang berbunyi
:
“Sesungguhnya Allah memerintah (kamu agar) berlaku adil dan
ihsan...” (Surah al-Nahl : ayat 90)
Rasulullah SAW menegaskan konsep
keadilan yang memerangi amalan diskriminasi sebagai tanda betapa serius Islam
menjaga keadilan untuk semua. Baginda dengan tegas telah bersabda yang
diriwayatkan dari Aisyah ra:
إنما هلك الذين من قبلكم أنهم كانوا إذا سرق فيهم
الشريف تركوه وإذا سرق فيهم الضعيف أقاموا عليه الحد وايم الله لو أن فاطمة بنت محمد
سرقت لقطعت يدها
“Sesungguhnya rusaknya generasi yang terdahulu, sikap mereka
apabila golongan bangsawan mencuri, mereka biarkan. Apabila golongan bawahan
mencuri, mereka kenakan hukuman. Demi Allah jika Fatimah binti Muhammad yang
mencuri, nescaya aku sendiri yang akan potong tangannya.”(sunan Abi Daud jilid
4 hal 230)
2.Umat Yang Konsisten
Bermakna terpelihara daripada
kemungkaran dan penyelewengan. Pemahaman ini diambil dari ayat:
“Tunjukkanlah kami jalan yang lurus. Jalan yang engkau beri
nikmat, bukan jalan golongan yang dimurkai dan bukan jalan golongan yang
sesat.” (Surah al-Fatihah : ayat 6-7)
Jalan yang lurus ialah jalan yang
sederhana tidak melampau. Imam Ahmad telah meriwayatkan bahawa Baginda Nabi SAW
telah menafsirkan bahawa golongan yang dimurkai adalah Yahudi dan yang sesat
adalah Kristen.
Prinsip wasatiyyatul Islam ialah
dengan konsisten tidak mengikuti kegagalan Yahudi dan Kristian. Golongan Yahudi
dimurkai kerana ketagihan melakukan mungkar sehingga membunuh nabi mereka.
Manakala sesatnya Kristen kerana ketagihan melakukan bid’ah sehingga mendewakan
nabi mereka ke tahap tuhan. Maka wasatiyyah dalam Islam yaitu bermakna tidak
melakukan perkara mungkar dan menjauhi perkara bidaah melampau yang
menyesatkan.
3.Umat Teladan
“...Agar kamu menjadi saksi ke atas manusia...” (maksud petikan
daripada surah al-Baqarah : ayat 143)
Umat pertengahan yang dirmaksud adalah
umat yang sentiasa diperhatikan untuk dijadikan sebagai contoh.Setelah memeluk ajaran Islam dan mengamalkan segala
aspek yang terkandung di dalam ajarannya dengan berakhlak mulia dan selalu
menjaga toleransi antar sesama maka seseorang tersebut dapat dijadikan contoh suri
teladan bagi pemeluk agama-agama yang lain untuk menjunjung perdamaian dan
keamanan dunia .
4.Umat Yang Kuat
Apabila kita berinteraksi dengan
sunnah Allah, pertengahan merupakan satu kedudukan yang terkuat. Al-Imam Dr
Yusuf al-Qaradhawi telah mengajak kita berfikir, “Apakah kalian tidak
memerhatikan, umur muda merupakan umur yang terkuat. Masa muda berada di tengah-tengah
umur manusia. Mereka hidup di
pertengahan antara dua kelemahan. Yakni kelemahan masa kanak-kanak dan kelemahan
masa tua.
Maka konsep wasatiyyah di dalam
Islam bermakna umat yang membina kekuatan dan memanfaatkan segala yang dimiliki
untuk menjayakan Islam di atas muka bumi. Bukanlah makna wasatiyyah umat yang
lemah dengan ketiadaan daya dan upaya untuk
mempertahankan agama sendiri.Dan masih banyak lagi makna-makna yang terkandung
di dalam konsep wasatiyyah ini.Mudah-mudahan Allah swt membuka wawasan kita
agar lebih luas lagi dalam memahami sesuatu yang terkandung di dalam
kalam-kalamNya.